Arthur’s Seat midt i en sky

Jeg sidder i skrivende stund på toppen af, hvad jeg antager er, Arthur’s Seat – føromtalte bjerg i min baghave. Eller, dvs., jeg tror faktisk at billdet af bjerget fra tidligere er Salisbury Crags og ikke Arthur’s Seat specifikt. Still, though. Der er et fantastisk vue ud over Edinburghs kirker og slotte og udslukte vulkaner. Eller, det ville der være hvis der være færre skyer. Jeg kan ikke se andet end sky, græsset jeg sidder på og bunker af gedelort (?) som jeg forhåbentlig ikke sidder på. Oh well. Så har jeg også en god undskyldning for at gå herop igen og få de “rigtige” billeder. I stedet er her billeder af skyer og lort. Enjoy!

2017-01-21-14-24-08
Arthur’s Seat på afstand, toppen pakket godt ind i skyer
2017-01-21-14-36-25
The climb begins!

Jeg tog den korte og spændende vej herop og jeg er en lille smule spændt på at gå ned igen. Der er ret godt med ujævne sten og meget skrå steder. Would probably not recommend this hvis man har tendens til højdeskræk eller svage lægge. Til gengæld fik man også den “rigtige” udsigt på vej op fordi det så lå lavere end skyerne.

2017-01-21-14-38-38
Trappetrinnene op. Det var lidt snævert sine steder, specielt når der var modgående klatrere.

Der er en anden bakke til højre og jeg ved ikke helt om det faktisk er den der er Arthur’s Seat? Eller måske er det hele? Naturen er så svær at finde ud af – helt uden skiltning og captions. Jeg spekulerer på om jeg skal tage en anden vej ned og slippe for de stejle trappetrin. Og om man kan være heldig at klappe en ged hvis man kommer her en dag med færre weekendturister (like myself).

2017-01-21-14-57-09
Er det en ged?
2017-01-21-15-03-43
Selfie fra toppen med den stærke udsigt i baggrunden. 
2017-01-21-15-21-10
Jeg besteg den anden bjergtog – den var mere sten og mindre ged.
2017-01-21-15-20-11
Kig gennem skyen til bjergtop no. 1.
2017-01-21-15-40-52
Jeg valgte at tage en anden rute ned. Det var så mudder i stedet for stejle trappetrin. Jeg tror nok jeg havde foretrukket trappen. RIP pants.

 

2017-01-21-15-54-14
Vegetationen på vej ned. Nogen hørte “nåletræ” og tog det lidt for bogstaveligt.
2017-01-21-15-57-38
En fordel ved den alternative rute ned: jeg fandt en nice ruin fra det 14. århundrede. 
2017-01-21-16-03-04
Der var jeg!
2017-01-21-16-05-54
Byen fra bunden af bjerget. Det er vist nok dronningens skotske residens i baggrunden. Det er åbent for offentligheden, så der må jeg også ind en tur.
Leave a Reply

