Walter Scott (3) (not really) (men lidt)

Jeg har været på museum i weekenden, Scottish National Museum som ligger i praktisk gåafstand af min lejlighed og i øvrigt er gratis. Og i øvrigt er ret nice. Og fordi de er Skotland, er der selvfølgelig The Walter Scott Gallery som man måske kan se på billedet ovenfor. Jeg må dog indrømme at jeg ikke brugte så meget tid i The Walter Scott Gallery fordi jeg allerede havde været der i et stykke tid og var ret sulten (og fordi det måske ikke var såååå spændende hvis man ikke går op i old timey skotter – det er dog ikke Scotts skyld).

De ting jeg faktisk så var kun en lille del af museet, men som sagt er museet gratis og tæt på, så mon ikke der er mulighed for en tur eller to mere derind! Der er lidt billeder med humurous kommentarer nedenfor, herunder to fun facts om dyr.

2017-02-04-12-14-24
Ser det bekendt ud? De havde en mini-udstilling om moderne nordisk kunsthåndværk, herunder Royal Copenhagen-kopper, Georg Jensen-dimser og Alvar Aalto-vaser (billedet).
2017-02-04-12-27-10
Efter nordisk kunsthåndværk var den naturlige overgang naturligvis et kig på universet. De havde et lille rum med en masse virkelig nifty old-timey kikkerter, sekstanter og astrolaber og så denne her gigantiske model af solsystemet med stjernebillederne tegnet på ydersiden. Den er fra starten af 1900-tallet og virker desværre ikke længere (den bevægede sig engang) – til gengæld er den igen korrekt efter at Pluto er blevet nedgraderet til dværgplanet. Score.
2017-02-04-12-42-40
I samme rum-rum var der også en masse fine mineraler. Herunder denne her monstrositet, som man gerne måtte røre ved. Jeg skriver det her med én hånd fordi min højre hånd blev transporteret til en anden dimension da jeg klappede stenen. It was never heard from again.
2017-02-04-12-59-15
Næste rum, efter rum-rummet, var fyldt med udstoppede dyr. LOOK AT ITS FLUFFY PAWS.

 

2017-02-04-13-02-12
Udstoppede dyr og gigantiske hjorte. Fun fact which I didn’t know beforehand (but maybe should have…): hjortes gevir er beklædt med et net af blodkar og fin pels mens geviret vokser, og når geviret er færdig med at vokse for sæsonen, falder pelsen af og blodkarrene trækker sig tilbage (antager jeg..) og så er det murder time (de bruger formentlig gevirerne til at slås med, hvilket er hårdt nok – men de slåssende hjorte risikerer også at sidde fast i hinanden og så, you know, dø af sult. Brutal.)

 

2017-02-04-13-17-58
Flere fun animal facts: eukalyptus, som koalaer spiser, er fucking giftigt. Koalaer sover så meget fordi de skal bruge så meget energi på at undgå at dø fordi de spiser fucking giftige blade. Pandaer, koalaer, I er de værste dyr.
Leave a Reply

