Tilbage igen! (Edinburgh er i øvrigt pæn om foråret)

Der har været lidt stille på bloggen fordi jeg har været for sløv/optaget/??? til at få skrevet. Nu er hverdagen så småt ved at være tilbage igen, og det samme er bloggen. Hvad har jeg lavet i mellemtiden, spørger du, kære læser? Det handler denne formentlig latterligt lange post om. Det primære event er at Martin har været på besøg i Edinburgh i små to uger, og at jeg har været hjemme i Danmark i en lille uges tid efterfølgende. Nu er jeg tilbage i Edinburgh, og billedet er fra min tur til helsekosten – der er masser af fine blomster der dukker op i de her dage, og det er rigtig dejligt at det begynder at blive mere forårsagtigt.

Mens Martin var her, fik vi leget turist og jeg fik vist “min del” af byen frem. Jeg bor i den del af Edinburgh der hedder Old Town, i modsætning til New Town (som kun er sølle 250 år gammel – de fejrer dens fødselsdag i år med lysshow på bygninger, fortsættelse herom følger!). Jeg har langt overvejende været i Old Town ud over et par enkelte smutture til New Town for at se Walter Scott-monumentet. Fordi Old Town bare er mere hyggelig. Der er slotte og drager over det hele, små butikker og brosten, mens New Town har H&M og 7/11 og alle de ting man ellers forventer af en storby. Jeg skal have givet New Town et skud mere, klart, men Old Town er bare rigtig fin.

Jeg hentede Martin i lufthavnen efter en timelang tur i bus 35. Der går også en “rigtig” lufthavnsbus som sikkert har bløde sæder og plads til bagage og aircondition (og ikke kører en rute designet af en fuld mand) – men den koster også 3 pund mere og kører ikke nær så tæt på min lejlighed som 35 gør. Så 35’eren er klart the way to go. De har et helt udmærket mobilbillet-system til busserne, så man kan forblive den kontantløse pleb, som man jo typisk er. Busturen til lufthavnen var helt fantastisk – den kom igennem en del af byen som jeg ikke havde set overhovedet, og så ud i forstadskvartererne og så ud i industriområdet og så ud i et mystisk bankområde hvor Royal Bank of Scotland havde deres helt eget lille samfund med skoler og broer (de havde seriøst deres egen bro) og egne stoppesteder. Og så videre ud til mere industriområde, og mega-indkøbscentre og en “park-and-ride” tæt ved lufthavnen hvor man kan stille sin bil og tage sporvognen på arbejde. Jeg har spekuleret på hvor folk køber ind, for mine lokale butikker er temmelig små og ikke rigtigt gearet til normale indkøb (hvis man ikke er enlig studerende, altså, så det fungerer OK for mig indtil videre). Men de ligger altså herude, uden for bymidten, med god plads til parkering.

Uden at blive alt for rørstrømsk, var det virkelig rart at få Martin herover. Hele den her langdistanceting fungerer helt okay med Skype og Messenger, men når man har boet sammen i .. 8 år, så er det altså mindre end optimalt (igen, vi siger det på jysk) at bo i to forskellige lande, selv hvis det “kun” er for et lille halvt års tid. Så det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ser frem til at komme hjem for real – men at jeg stadig prøver at få det bedste ud af at være her.

Så hvad har vi lavet? Vi besteg Arthur’s Seat, denne gang uden skyer omkring toppen og uden fugtigt føre, så det var faktisk en noget mere nice tur denne gang. Ikke nær så meget frygt og fortrydelse (og mudrede bukser), og noget mere detaljeret udsigt. Og det var virkelig flot og spektakulært. En anden virkelig fin ting er at der vokser de her absurde nålebuske (med tryk på nåle!) på bjergsiden – og de får fine gule blomster her om foråret. På vej tilbage fra bjerget stødte vi på en bunke egern som rendte rundt og lavede egern-ting (nej, jeg ved ikke hvad egern laver. Jeg ved ikke engang hvad de spiser. Så mange nødder kan der heller ikke være i verden). Det var ikke til at stå for.

2017-02-19 15.15.20
Udsigt fra Arthur’s Seat
2017-02-19 15.15.33
Udsigt fra Arthur’s Seat, nu med Martin (så dermed meget bedre)
2017-02-19 15.21.46
På vejen op ad bjerget – der er der også pæn udsigt
2017-02-19 15.49.05
De gule blomster på stik-hækkene (og udsigt over noget andet af byen, herunder Calton Hill som man kan kende på det der ligner en ufærdig kopi af Parthenon, cirka midt i billedet, hvilket er lige præcis hvad det er!)
2017-02-19 15.58.21
Just for the lolz. Det var et skilt på vej ned fra bjerget. Vi formåede dog ikke at se noget farvet lort, så måske havde folk hørt efter?

Vi var på nationalmuseet i to omgange, simpelthen fordi der er så mange ting at komme efter. Og så var vi selvfølgelig omkring slottet og se udsigten, men ikke inde på selve slottet. Vi besøgte det skotske parlament (Holyrood, hedder det. For real) og sad på tilskuerrækkerne under forårets åbningsdebat. Det var virkelig underholdende, og der er også her, som i Westminster, noget mere smæk på debatkulturen. Der blev hujet og buhet og klappet og banket i bordene og til tider måtte politikerne nærmest råbe for at få ørenlyd. Til de nysgerrige kan nævnes at Skotland, i modsætning til England, har en vis grad af proportionel repræsentation (som vi har i Danmark) og ikke bare et first past the post-system (som de har i England, og er grunden til at de typisk kun har 2-3 partier i parlamentet). Skotland har dog stadig en vis grad af first past the post – så man har to stemmer til alle valg: en first past the post-stemme og en proportionel stemme. Den proportionelle stemme er vist nok er afhængig af hvor godt partiet klarer sig i first past the post-valget, hvilket gør en stemme på et lille parti mere værd end en stemme på et stort parti. Så typisk vil man stemme på to forskellige partier, én stemme til det store parti (tænk Socialdemokratiet) og én stemme til det lille idealistiske parti som man godt ved alligevel aldrig får magten (tænk Enhedslisten), men som man gerne vil have i parlamentet alligevel. De er skøre, de skotter (men det er trods alt bedre end England). Der var selvfølgelig også en del Brexit-fingerpegning mod de konservative. Det er ikke sindssygt populært herovre.

Hvad lavede vi ellers..? Martin spiste en friturestegt Snickers (Skotlands “lol vi laver sær mad til turister”) og en rimelig dodgy haggis-tærte. Vi gik op på Calton Hill, som man kunne se oppe fra Arthur’s Seat. Det er en anden OK høj bakke også med fantastisk udsigt, og så forskellige monumenter over de folk, Edinburgh har villet hædre (David Hume, f.eks.). Og så føromtalte ufærdige kopi af Parthenon, som aldrig blev bygget færdig pga. mangel på finansiering. Men den er nu meget pæn alligevel.

Efter små to uger tog vi sammen tilbage til Århus. Det var virkelig rart at være hjemme igen, og jeg var liiiiidt utilfreds over at tage afsted igen. Waffles var blevet lidt mere tyk, men stadig voldsomt fluffy. Vi var ude og spist fint på Restaurant Domestic for at fejre mit speciale og at jeg nu får voksenpenge, og hjemme og spise hos Anne, Martins mor, hvilket også bare var super rart. Lørdag tog jeg videre til København for at besøge Slippe og tage til koncert med Disturbed og Avenged Sevenfold (\m/) og så gik turen tilbage til Edinburgh mandag i denne uge.

Leave a Reply

