Hun så en ræv (og besøg, bakker, sne og ramen (og fårejokes))

Jeg har set en ræv! En rigtig ræv i levende live! Og jeg har lavet ovenstående absolutte mesterværk af et impressionistisk maleri i Paint for at mindes den store begivenhed. Jeg var ikke vaks nok med telefonen til at få et billede af den, derfor kunsten som alternativ. Ræven gik rundt i kælderen under kollegiebyggeriet på den anden side af vejen, og jeg kunne sidde og rævekigge mens jeg sad med min fredag-aften-dovenskabs-Just-Eat-burger og fritter. Det var absolut glimrende. Blogpostens titel er selvfølgelig en reference til tv-serien “Hun så et mord” (“Murder, she wrote” for de engelsk-tilbøjelige). Her til morgen sidder jeg og spiser smoothie og hører Mads & Monopolet – og så har jeg præsteret at lave min egen nøddesmør med en stavblender (skud ud til Bamix). Solen står højt på himlen og der skulle være rimelig varmt hele dagen, så jeg skal ud og gå en

I sidste weekend havde jeg besøg hjemmefra, og det var enormt hyggeligt. Vi kom rundt i byen, også nogen steder hvor jeg ikke har været før, og fik spist ude og drukket fancy te med fjollede navne.

2017-03-18 19.54.43
Papadums, mangolassi, risbudding, fem forskellige delicious gryderetter og crunchy bits. Det var super nice.
2017-03-19 13.01.02
Udsigt fra Calton Hill over mod Arthur’s Seat (det er mit lokale bjerg). I baggrunden kan man se Dynamic Earth (et geologisk oplevelsescenter, I think – den hvide oval med mærkelige stikkere op) og måske øjne parlamentsbygningerne til venstre for den.
2017-03-19 13.01.26
The Nelson Monument i baggrunden, fine gule blomster og bukser på nice besøgende i mellemgrunden.
2017-03-19 13.04.42
Udsigt over “min del” af byen fra Calton Hill. Man kan se bakken med slottet ude til højre og jeg ved faktisk ikke helt hvad den store bygning i forgrunden er. Måske noget mere parlamentshalløj? De flyver ihvertfald det skotske flag ret heftigt (the saltire, blå baggrund og hvidt kryds).
2017-03-19 13.10.20
Skotlands nationalmonument, også kendt meget flatterende som “The nation’s shame” og lignende. Den står også på Calton Hill. De samlede i sin tid penge ind til at lave kopi af Akropolis, men de fik sgu ikke helt samlet nok ind – og så endte de altså med et halvt monument. 
2017-03-19 14.26.16
Detalje fra statuen af den skotske filosof David Hume. Jeg forestille mig at folk går forbi og rører ham på tåen og den derfor er fin og kobberfarvet.
2017-03-19 14.38.22
Vi var i en håndfuld af souvenirbutikkerne langs the Royal Mile og det gennemgående tema var heftige ordspil i kategorien “får”. Det var… mentalt udfordrende.
2017-03-19 15.27.27
Vi fik te og kage i “AnTEAques” (for nu lige at blive i ordspilsgenren). Konceptet er en blanding af tesalon og antikvariat, hvor alt deres interiør er antikt og til salg. Grøn kage med matcha-te og hvid chokolademousse, mandelte og chokolade-kirsebær-te, og et fint porcelænsstel.
2017-03-21 08.24.26
Det sneede for et par dage siden, så da jeg gik mod træningscentret en tidlig morgen lå der sne på Arthur’s Seat. Det er rimelig fint, det der med at have et potentielt sneklædt bjerg i baghaven. Selvom jeg synes at snevejr i slutningen af marts lidt er en uskik når det nu lige var blevet rigtigt fårår (see what I did there?).
2017-03-21 19.31.56
Jeg har lavet ramen et par gange de sidste uger, inspireret af Netflix’ serie “Chef’s Table”, hvor de fulgte en New York’sk ramen-kok. Her er det med stegt røget tofu, æg, en solid håndfuld blandet salat, umami-i-vildskab-suppe med svampe, miso og smør, og så nudler i bunden. Det er latterligt lækkert.
1 Comment

  1. Dejligt at se dig face -to-face igår ,mens vi var til fødselsdag hos P 🤗🤗 Ikke mindre herligt at læse din nyeste beskrivelse om dit liv i Edinburgh.De er jo næsten som at være der selv ! Hurtigtknus og kram. MM

    Like

Leave a Reply

